Пламен Николов – член на борда на Сдружение „Дестилирано в България“ взе участие в VI годишен форум „Отговорно производство и търговия“ организиран от списание „Мениджър“ на 28 март 2024г.. В панела, разискващ експортната сила на България, се дискутираха какви са предимствата на българската продукция, как се завладяват чужди пазари и как се създават разпознаваеми брандове....
Произведено в България и Дестилирано в Българя са символи за качество, но трябва да продължаваме да развиваме и комуникираме това във всички индустрии с експортен потенциал
Пламен Николов – член на борда на Сдружение „Дестилирано в България“ взе участие в VI годишен форум „Отговорно производство и търговия“ организиран от списание „Мениджър“ на 28 март 2024г.. В панела, разискващ експортната сила на България, се дискутираха какви са предимствата на българската продукция, как се завладяват чужди пазари и как се създават разпознаваеми брандове.
Дискусията включваше бизнес лидери от коренно различни сектори, заедно с Пламен Николов участваха Илина Лилова – главен оперативен директор във „Фикосота“, Драгомир Кузов – основател и изпълнителен директор на DRAG Bicycles, и доц. д-р Щерьо Ножаров – икономически съветник към Българска стопанска камара.
Въпреки различните сектори – от бизнес с велосипеди, през хранителната промишленост до етерични масла, се забелязаха доста общи линии. Успешното налагане на брандове, който са символи за качество на продукцията, бе отбелязано като основен фактор.
„България е важна точка на картата на производството на етерични масла – ние сме най-големият производител в Европа. Имаме изключителен потенциал поради няколко фактора – многобройни видове растения и билки, научна дейност в сектора и дългогодишен опит и познания в сферата на изграждане на дестилационни апарати“ сподели Пламен Николов. „Работим за това „Дестилирано в България“ да носи същата тежест като „шито в Италия“ за дрехи или „произведено в Германия“ за автомобили. Важно е да полагаме още по-големи усилия, за да пазим високото качество и да налагаме това, като основен фактор, когато търсим нови пазари.“
Драгомир Кузов – основател и изпълнителен директор на DRAG Bicycles допълни, че в техния сектор, където има наложени брандове, качеството играе все по-важна роля. Той отчита видима разлика между пазарите в Южна и Северна Европа. На юг брандът или марката играе важна роля. По-богатите северни държави обаче, обръщат повече внимание на качеството на компонентите и не толкова на самия бранд, за това докато бранда стане по-разпознаваем ще се концентрираме на север където потребителя е по-прагматичен.
В заключение ясно се очерта, че развитието на експортния потенциал на страната изисква засилена комуникация относно качеството на продуктите произвеждани тук и дългосрочна работа за налагане България като производител на отлични продукти. Освен усилията на самите компании държавата също има как да допринесе и подпомогне развитието на български продукти и брандове извън страната. Различните пазари имат различни политики, с които трябва да се съобразяваме, различни изисквания на потребителите и не на последно място – слаби познания за това, което се произвежда в България на конкурентни цени.
Сдружение „Дестилирано в България“ обединява най-големите дестилерии на етерично-маслени култури в страната. То цели да развие сектора и потенциала на българските етерични масла както на местна, така и на чуждестранна почва. От създаването си през 2022-ра година, сдружението води активен диалог със сектора и предоставя информация за нови тенденции в сферата в страната и чужбина.